logo

Tinguem cura del planeta

La Conferència Internacional de Joves Tinguem Cura del Planeta és un procés que convida joves de tot el món a reflexionar i actuar per millorar el planeta. És un procés educatiu que busca el compromís i la responsabilitat dels joves per superar la crisi social i ambiental que pateix el nostre planeta, mitjançant un procés interactiu dut a terme per joves d’entre 13 i 16 anys de diferents localitats, regions, països i continents que aprenen i actuen units per un objectiu comú: tenir cura del planeta.

A Catalunya, la Conferència Internacional de Joves es concreta en el procés Tinguem Cura del Planeta, el qual apropa la dimensió de la política ambiental a l’educació reglada. Mobilitza i compromet el jovent a analitzar i debatre, amb la resta de la comunitat educativa, els principals reptes socioambientals actuals. És un procés de construcció de l’aprenentatge en el qual el jovent es reuneix, delibera sobre els temes proposats i escull representants que han de comunicar les idees acordades en diferents espais d’intercanvi. Aquest procés inclou la realització de conferències escolars, nacionals i internacionals.

 

El seguiment d’aquest procés és realitza des de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA), amb el suport principal de l'Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, així com la col·laboració de la Fundació Vincles i UNESCO.cat.

 

 

 

Un mètode innovador

El procés global es basa en quatre pilars essencials:

  • La noció de "responsabilitat". El reconeixement de les responsabilitats o compromisos individuals i col.lectius és l'eix potenciador del procés. Cada ciutadà és responsable dins els seus límits d'accés a la informació i al poder.
  • Jove escull jove. Els delegats i delegades, representants de l'alumnat a les conferències, són elegits, per vot o per consens, pels seus iguals.
  • Jove ensenya jove. Un equip de joves de 18 a 30 anys d'edat coordina els tallers dels joves més petits durant les conferències. Són els facilitadors.
  • Una generació aprèn amb l'altra. Malgrat que els joves són els protagonistes del projecte, el vincle i el diàleg amb les generacions involucrades són primordials. Pel que fa a l'educació per a la sostenibilitat, aquesta característica és encara més important quan es basa en els conceptes nous que el jovent pot transmetre a l'entorn.

D'acord amb aquest marc conceptual, el projecte és una oportunitat per donar sentit, des d'una perspectiva local i global, a la tasca que fan els centres que treballen per a la sostenibilitat, ja que es basa en:

  • L'aprenentatge dialèctic i intercultural en espais de debat i de presa de decisions.
  • La democràcia representativa.
  • La identificació de responsabilitats individuals i col.lectives.
  • El compromís d'implementar les accions consensuades.
  • Un procés participatiu de baix a dalt, des de les activitats locals, regionals i nacionals fins a la Conferència europea i la delegació de joves a Rio+20.

 

Curs 2015-2016

Si sou un centre de secundària i voleu afavorir la participació de l'alumnat us animem a participar en aquest projecte internacional. Poseu-vos en contacte amb nosaltres i us n'informarem ( Es protegeix aquesta adreça electrònica contra correu brossa. Necessiteu el JavaScript habilitat per veure-la. ).

 

20150930 Z.Passat TCP  

El Tinguem Cura del Planeta arrenca enguany amb les conferències escolars i una conferència catalana que es celebrarà el dia 27 d’Abril a l’Espai Jove La Fontana on hi participaran 32 escoles d’arreu de Catalunya, 10 de les quals són de la xarxa d’Escoles+ Sostenibles. Fins l’Abril les escoles han de diagnosticar l’estat del centre per tal d’escollir quina acció volen prioritzar i desenvolupar. Com a novetat d’aquest any, a cada centre participant se li assignarà una altra escola amb una acció similar per conèixer-se. Durant la conferència els dos centres dissenyaran una acció conjunta que duran a terme al tercer trimestre. En aquesta trobada també s’escolliran els delegats que participaran en la conferència estatal a la tardor de 2016. Molta sort a tots els centres que hi participeu!

 

En què consisteix?

El procés es planteja per a tres cursos escolars. Aquest període de temps, per una banda, permet comprometre’s a desenvolupar accions transformadores i, de l’altra, permet implicar altres agents en la realització d’aquestes accions: govern, administració local, comunitat educativa, organitzacions o altres centres educatius. Així doncs, és un procés que encaixa amb el calendari educatiu, que es pot avaluar analitzant l’estat del centre al principi del procés i observant els mateixos paràmetres en finalitzar-lo, al cap de tres cursos.

Per tal de facilitar el seguiment del procés, s’ha establert una proposta dels passos que cal seguir, en la qual es detallen un seguit d’objectius i fites que s’han d’aconseguir per a cadascun dels tres cursos.

  • 1r curs. DIAGNOSTIQUEM, PLANIFIQUEM I ACTUEM

Cal conèixer el nostre centre i entorn i decidir quines responsabilitats i accions transformadores hi desenvoluparem.

 

  • 2n curs. MILLOREM I IMPLIQUEM

Analitzem les actuacions que encara no hem assolit o que es poden millorar i ens centrem a implicar els actors del nostre entorn en les accions.

 

  • 3r curs. COMUNIQUEM I PASSEM EL RELLEU

Avaluem el canvi que ha fet el centre respecte les accions que s’havien avaluat i diagnosticat durant el primer curs. Així doncs, mitjançant indicadors, comparem l’estat del centre al llarg d’aquests tres cursos. És el moment per comunicar dins i fora del centre les millores que s’han aconseguit gràcies a la implicació de tothom.

Aquest procés és simultani a escola mundial amb altres centres i, per tant, estan previstes trobades d’intercanvi entre joves a escala catalana, estatal, europea i internacional. Aquestes conferències són un punt rellevant de motivació per  a l’alumnat i de millora de la qualitat de les propostes.

Material didàctic per aquest curs

Per a la dinamització de les conferències en els centres escolars catalans disposeu de la guia metodològica Tinguem Cura del Planeta amb informació històrica del procés i propostes de dinàmiques per fer els passos fins la Conferència. També disposeu del vídeo resum del procés.

 

Què hem fet fins ara?

Curs 2009-2010

Durant els anys 2009 i 2010, 52 països van participar en aquest procés celebrant trobades per debatre i consensuar les responsabilitats i accions que el jovent volia assumir.

Aquest procés va concloure el juny del 2010 a la Conferència Internacional (CONFINT) de Brasília, en la qual més de 400 joves es van trobar per redactar conjuntament la Carta Internacional de Responsabilitats «Tinguem Cura del Planeta», que podeu trobar a l’annex. Aquest document és el full de ruta del jovent compromès a construir un món més sostenible. A l’estat espanyol,  57 escoles d’Aragó, Galícia, País Basc i Catalunya van participar en diferents trobades. I una delegació de 8 joves els van representar viatjant a Brasil. Per conèixer de prop l’experiència dels joves participants en la CONFINT 2010, mireu el vídeo «Els joves tenim cura del planeta». Vegeu aquí un vídeo que mostra l'ambient i l'experiència viscuda a Brasil.

 

Curs 2010-2011

El pas següent es va dur a  terme durant el curs 2010-2011, en què es va fer difusió als instituts d’arreu de l’estat de la Carta Internacional i de l’experiència del jovent delegat que va participar en la Conferència. També es van celebrar diverses trobades territorials. A Catalunya, aquestes trobades es van emmarcar en els fòrums de la XESC i en diferents actes de les Agendes 21 escolars. En aquests espais de debat es va reflexionar sobre el contingut de la Carta Internacional de Responsabilitats i es van seleccionar els 40 centres que participarien en tot el procés el següent curs.

 

Curs 2011-2012

Aquests 40 centres catalans van celebrar conferències escolars i trobades a escala catalana i estatal; van posar en comú els reptes relacionats amb les responsabilitats internacionals i van compartir les actuacions que s’hi van portar a terme. Aquest camí es va iniciar a les escoles amb l’organització de les conferències escolars i va continuar a l’àmbit de les comunitats autònomes, amb la participació a la Conferència Catalana celebrada a Barcelona, la posterior Conferència Estatal de Vitòria, la Conferència Europea celebrada a Brussel·les i la participació a la Cimera de la Terra de Rio + 20, el juny del 2012.

  

 

Curs 2012-2013

Al finalitzar el curs 2011-2012 es du a terme un procés de reflexió, el qual finalitza amb la reformulació del projecte al llarg de tres cursos, amb els quals els centres tenen més temps per implementar les actuacions que es proposen i involucrar més actors. Durant el curs 2012-2013, 40 centres participen en el projecte, alguns que ja havíen participat altres anys i d'altres de nous. El camí comença amb la realització de les conferències escolars, continua amb la Trobada Catalana, el 29 d'abril i finalitza amb la Trobada Estatal a Pontevedra (Galícia), el 19 de juny. Durant tot el procés els joves segueixen debatent i intercanviant accions que poden dur a terme des dels centres educatius per canviar l'entorn més proper i el planeta, sempre sota la premisa de Jove educa a jove i Jove escull a jove.

 

Curs 2013-2014

Durant aquest curs té lloc la conferència catalana a Sabadell en la qual participen 120 joves de 13 a 16 anys de 31 centres educatius de Catalunya, 40 professors i 20 delegats de les Conferències de 2012 i 2013. El programa de la IV Conferència tenia com a tema central el procés de canvi i la seva comunicació. Prèviament a la Conferència, tots els centres van elaborar un pòster que recollia les accions realitzades d’acord amb les problemàtiques ambientals locals i els agents que hi han intervingut. Simultàniament a la Conferència Catalana es van celebrar altres conferències al País Basc i a França, amb les quals es va mantenir contacte a través de les xarxes socials Facebook i Twitter (#tinguemcura14). Un equip de comunicació format per delegats de 2013 va fer el seguiment de la Conferència i va elaborar un vídeo per compartir amb els joves bascos i francesos. Així mateix els delegats francesos ens van fer arribar un vídeo de la seva Conferència.

 

Després de dinar es van organitzar els tallers comunicatius i lúdics següents:

  • Flashmob Europa, per aprendre la coreografia conjunta amb els altres centres d’Europa per celebrar el dia del Medi Ambient el 5 de juny.
  • Nota de premsa, que va resumir la jornada i es va fer arribar als mitjans de comunicació.
  • Gravació d’un anunci perquè els centres s’animin a fer una acció conjunta el proper 5 de juny.
  • Graffiti 1 Graffiti 2 , sobre un dels lemes que es va acordar a la dinàmica sobre el canvi.
  • Ràdio. Es va gravar una falca radiofònica perquè els centres la facin arribar als mitjans de comunicació locals.
  • Ball de bastons, que es presentarà a la Conferència Estatal que tindrà lloc a Barcelona al novembre de 2014.
  • La foto del canvi, on es va fer una fotografia artística que mostrava un canvi.
  • Càlcul de la petjada ecològica de la trobada, tenint en compte diferents factors com la mobilitat, l’energia, els residus o els materials utilitzats. El càlcul va donar com a resultat que, gràcies a les mesures ambientals aplicades, les emissions de CO2 es van reduir en un 85%, emetent 883,52 kg CO2e

 

 

Curs 2014-2015

El curs passat va tenir lloc la II Conferència Estatal:

 

123 joves de 72 centres educatius vinguts de 10 comunitats autònomes van participar en la II Conferència estatal del projecte “Tinguem cura del Planeta”. La trobada es va fer del 12 al 15 de novembre de 2014 a l’Alberg Mare de Déu de Montserrat de Barcelona.

 

 

Podeu llegir la crònica de la trobada aquí i aquí

 

Documents de referència

Vídeos

Cartes

Guies

 

Pàgines relacionades